Volkswagen Beetle - dane techniczne i opinie

Volkswagen Beetle – dane techniczne i opinie

Volkswagen
Segment
Segment A (miejski)
Lata produkcji
1938-2003 (oryginalny model), 1998-2019 (New Beetle)
Ocena ogólna
★4.5/5
Niezawodność
★4/5

Przegląd

Volkswagen Beetle, znany w Polsce jako "Garbus", to jedna z najbardziej rozpoznawalnych ikon motoryzacji XX wieku. Zaprojektowany w latach 30. przez Ferdinanda Porsche na zlecenie Adolfa Hitlera, miał być samochodem dla ludu ("Volkswagen" dosłownie oznacza "samochód ludu"). Charakterystyczna sylwetka z opływowym kształtem i silnikiem umieszczonym z tyłu stała się wzorem dla wielu późniejszych konstrukcji. Model produkowany był nieprzerwanie przez 65 lat, osiągając łączną produkcję ponad 21 milionów egzemplarzy. Garbus był pierwszym masowo produkowanym samochodem z nadwoziem samonośnym i chłodzonym powietrzem silnikiem typu bokser. Jego prosta konstrukcja i łatwość naprawy przyczyniły się do ogromnej popularności na całym świecie. W 1998 roku wprowadzono model New Beetle, który choć wizualnie nawiązywał do klasycznego Garbusa, był już konstrukcją nowoczesną, opartą na platformie VW Golf IV. Ten model, mimo że nie powtórzył sukcesu oryginału, znalazł swoich zwolenników, szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej.

Zalety

  • Legendarna trwałość i niezawodność (klasyczny model)
  • Prosta konstrukcja mechaniczna
  • Łatwość napraw i dostępność części
  • Ekonomiczna eksploatacja
  • Wysoka wartość kolekcjonerska
  • Ponadczasowy design

Wady

  • Słabe właściwości aerodynamiczne
  • Niska moc silników (szczególnie w starszych wersjach)
  • Podatność na korozję (modele do lat 70.)
  • Ograniczona funkcjonalność bagażnika

Silniki

Benzynowe

    • 1.1|25KM (1938-1953)
    • 1.2|34KM (1954-1973)
    • 1.3|44KM (1973-1985)
    • 1.6|50KM (1985-2003)

Diesel

    • Brak

Na co warto zwrócić uwagę

Silnik

  • Stan głowic i cylindrów
  • Szczelność układu chłodzenia powietrzem
  • Stan układu zapłonowego

Nadwozie

  • Stan podłogi (szczególnie przy progach)
  • Korozja błotników i drzwi
  • Stan spawów płyty podłogowej

Zawieszenie

  • Stan wahaczy i sworzni
  • Luzy na drążkach skrętnych
  • Stan amortyzatorów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *