Przegląd

Polonez Atu był zmodernizowaną wersją klasycznego Poloneza, wprowadzoną do produkcji w 1991 roku przez FSO. Model ten charakteryzował się całkowicie przeprojektowaną tylną częścią nadwozia, która otrzymała bagażnik w stylu sedana, w przeciwieństwie do wcześniejszej wersji z klapą typu liftback. Samochód został zaprojektowany przy współpracy z włoskimi stylistami, co zaowocowało nowocześniejszą linią nadwozia i lepszą aerodynamiką. Atu otrzymał również zmodernizowane wnętrze z nową deską rozdzielczą oraz lepszej jakości materiałami wykończeniowymi. W trakcie produkcji model przechodził kolejne modernizacje, otrzymując m.in. wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację w droższych wersjach. Największą zmianą było wprowadzenie w 1992 roku silnika 1.6 GLI z wielopunktowym wtryskiem paliwa, który znacząco poprawił osiągi i kulturę pracy jednostki napędowej.

Zalety

  • Przestronne wnętrze
  • Duży bagażnik (505l)
  • Prosta konstrukcja mechaniczna
  • Łatwa dostępność i tanie części zamienne
  • Dobre właściwości terenowe dzięki wysokiemu prześwitowi
  • Stosunkowo dobra odporność na korozję (w późniejszych rocznikach)

Wady

  • Wysoka masa własna
  • Duże zużycie paliwa
  • Przestarzała konstrukcja
  • Niska jakość wykonania

Silniki

Benzynowe

    • 1.5 GLE - 82KM
    • 1.6 GLI - 84KM
    • 1.6 GSI - 103KM
    • Rover 1.4 K-Series - 103KM

Diesel

    • 2.0 Diesel (Citroën) - 68KM

Na co warto zwrócić uwagę

Silnik

  • Stan rozrządu i jego napięcie
  • Szczelność układu chłodzenia
  • Wycieki oleju z silnika

Nadwozie

  • Korozja progów i podłogi
  • Stan mocowań przednich błotników
  • Szczelność uszczelnień szyb

Zawieszenie

  • Stan wahaczy i sworzni
  • Luzy na kolumnach McPhersona
  • Stan amortyzatorów