Przegląd

Łada Samara (VAZ-2108/2109) to przełomowy model w historii radzieckiej motoryzacji, który zadebiutował w 1984 roku jako pierwszy przednionapędowy samochód marki. Zaprojektowany przy współpracy z Porsche i UlmSchool of Design, miał stanowić konkurencję dla zachodnich kompaktów. Model ten był produkowany w wersjach trzydrzwiowej (2108), pięciodrzwiowej (2109) oraz sedan (21099). W przeciwieństwie do wcześniejszych konstrukcji Łady, Samara otrzymała nowoczesne jak na tamte czasy nadwozie z dobrym współczynnikiem oporu powietrza Cx=0.35. Samara była eksportowana do wielu krajów europejskich, gdzie sprzedawano ją pod różnymi nazwami (Lada Sputnik, Lada Flora). W Polsce cieszyła się popularnością w latach 90. ze względu na przystępną cenę i dostępność części zamiennych. Produkcję zakończono ostatecznie w 2013 roku w zakładach IżAwto.

Zalety

  • Prosta konstrukcja mechaniczna
  • Łatwy dostęp do tanich części zamiennych
  • Przestronne wnętrze
  • Wysoki prześwit
  • Dobre właściwości terenowe
  • Niskie koszty eksploatacji

Wady

  • Słaba jakość wykonania
  • Podatność na korozję
  • Przestarzała technologia
  • Wysokie zużycie paliwa

Silniki

Benzynowe

    • 1.1 (2108) - 53KM
    • 1.3 (21081) - 65KM
    • 1.5 (21083) - 71KM
    • 1.5i (21083i) - 78KM

Diesel

    • Brak

Na co warto zwrócić uwagę

Silnik

  • Stan rozrządu i jego napędu
  • Szczelność układu chłodzenia
  • Stan gaźnika lub układu wtryskowego

Nadwozie

  • Korozja progów i podłogi
  • Stan punktów mocowania zawieszenia
  • Korozja nadkoli i błotników

Zawieszenie

  • Stan wahaczy i sworzni
  • Zużycie amortyzatorów
  • Stan tulei metalowo-gumowych