Pontiac Firebird – dane techniczne i opinie
Pontiac
        Segment
                    Muscle car/Samochód sportowy
                Lata produkcji
                    1967-2002
                Ocena ogólna
                    ★4.5/5
                Niezawodność
                    ★3.5/5
                Przegląd
Pontiac Firebird to jeden z najbardziej ikonicznych amerykańskich muscle carów, który zadebiutował w 1967 roku jako odpowiedź General Motors na Ford Mustanga. Model ten, dzielący platformę z Chevroletem Camaro, przeszedł przez cztery generacje, każda z nich wnosząc coś nowego do legendy marki. W latach 70. Firebird, szczególnie w wersji Trans Am, stał się symbolem amerykańskiej motoryzacji, głównie za sprawą występu w filmie "Mistrz kierownicy ucieka". Charakterystyczny design z orłem na masce i potężne silniki V8 uczyniły z niego obiekt pożądania miłośników motoryzacji na całym świecie. Ostatnia, czwarta generacja produkowana w latach 1993-2002 zachowała sportowy charakter, oferując nowoczesne rozwiązania techniczne przy zachowaniu klasycznej koncepcji tylnonapędowego coupe z mocnym silnikiem. Model zakończył produkcję wraz z zamknięciem marki Pontiac, pozostawiając po sobie znaczący ślad w historii motoryzacji.Zalety
- Imponujące osiągi, szczególnie w wersjach z silnikami V8
 - Charakterystyczny, rozpoznawalny design
 - Dobra dostępność części zamiennych
 - Relatywnie prosta konstrukcja mechaniczna
 - Świetne właściwości jezdne
 - Wysoka wartość kolekcjonerska
 
Wady
- Wysokie zużycie paliwa
 - Problemy z korozją w starszych rocznikach
 - Ograniczona przestrzeń pasażerska
 - Słaba jakość wykonania wnętrza
 
Silniki
Benzynowe
- 3.8 V6 - 205KM
 - 5.0 V8 - 275KM
 - 5.7 V8 (LT1) - 285KM
 - 6.6 V8 (Trans Am) - 330KM
 - 7.5 V8 - 310KM
 
Diesel
- Brak
 
Na co warto zwrócić uwagę
Silnik
- Sprawdzenie szczelności układu olejowego
 - Kontrola stanu rozrządu
 - Stan układu wydechowego
 
Nadwozie
- Kontrola stanu progów i podłogi
 - Sprawdzenie miejsc łączenia elementów karoserii
 - Ocena stanu zabezpieczenia antykorozyjnego
 
Zawieszenie
- Sprawdzenie stanu wahaczy i sworzni
 - Kontrola amortyzatorów
 - Stan stabilizatorów i ich mocowań
 
