
Łada Samara – dane techniczne i opinie
Łada
Segment
Segment B (małe samochody)
Lata produkcji
1984-2013
Ocena ogólna
★2.5/5
Niezawodność
★3/5
Przegląd
Łada Samara (VAZ-2108/2109) to przełomowy model w historii radzieckiej motoryzacji, który zadebiutował w 1984 roku jako pierwszy przednionapędowy samochód marki. Zaprojektowany przy współpracy z Porsche i UlmSchool of Design, miał stanowić konkurencję dla zachodnich kompaktów. Model ten był produkowany w wersjach trzydrzwiowej (2108), pięciodrzwiowej (2109) oraz sedan (21099). W przeciwieństwie do wcześniejszych konstrukcji Łady, Samara otrzymała nowoczesne jak na tamte czasy nadwozie z dobrym współczynnikiem oporu powietrza Cx=0.35. Samara była eksportowana do wielu krajów europejskich, gdzie sprzedawano ją pod różnymi nazwami (Lada Sputnik, Lada Flora). W Polsce cieszyła się popularnością w latach 90. ze względu na przystępną cenę i dostępność części zamiennych. Produkcję zakończono ostatecznie w 2013 roku w zakładach IżAwto.Zalety
- Prosta konstrukcja mechaniczna
- Łatwy dostęp do tanich części zamiennych
- Przestronne wnętrze
- Wysoki prześwit
- Dobre właściwości terenowe
- Niskie koszty eksploatacji
Wady
- Słaba jakość wykonania
- Podatność na korozję
- Przestarzała technologia
- Wysokie zużycie paliwa
Silniki
Benzynowe
- 1.1 (2108) - 53KM
- 1.3 (21081) - 65KM
- 1.5 (21083) - 71KM
- 1.5i (21083i) - 78KM
Diesel
- Brak
Na co warto zwrócić uwagę
Silnik
- Stan rozrządu i jego napędu
- Szczelność układu chłodzenia
- Stan gaźnika lub układu wtryskowego
Nadwozie
- Korozja progów i podłogi
- Stan punktów mocowania zawieszenia
- Korozja nadkoli i błotników
Zawieszenie
- Stan wahaczy i sworzni
- Zużycie amortyzatorów
- Stan tulei metalowo-gumowych
- Infiniti M – dane techniczne i opinie
- Renault Alaskan – dane techniczne i opinie