
Volvo S80 – dane techniczne i opinie
Volvo
Segment
Segment E - klasa wyższa średnia
Lata produkcji
1998-2016 (dwie generacje)
Ocena ogólna
★4.2/5
Niezawodność
★4/5
Przegląd
Volvo S80 to flagowa limuzyna szwedzkiej marki, która zadebiutowała w 1998 roku jako następca modelu 960/S90. Samochód został zbudowany na platformie Volvo P2, która później posłużyła jako baza dla modeli S60, V70 oraz XC90. Model ten wyznaczył nowe standardy bezpieczeństwa w segmencie klasy wyższej średniej. Pierwsza generacja (1998-2006) wprowadziła rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa, w tym system WHIPS chroniący przed urazami kręgosłupa szyjnego oraz boczne kurtyny powietrzne. Charakterystyczna sylwetka z "ramionami" na masce stała się wizytówką nowego języka stylistycznego Volvo. Druga generacja (2006-2016) została oparta na platformie Ford EUCD/Volvo P3. Wprowadziła bardziej wyrafinowane systemy bezpieczeństwa, w tym aktywny tempomat z funkcją hamowania awaryjnego oraz system monitorowania martwego pola. Wnętrze zyskało na premium-owości, zachowując skandynawski minimalizm.Zalety
- Wyjątkowy poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego
- Bardzo komfortowe fotele z ergonomicznym układem
- Przestronne wnętrze i duży bagażnik
- Wysoka jakość wykończenia
- Trwałe silniki D5 i T6
- Dobre wyciszenie kabiny
Wady
- Wysokie koszty części zamiennych
- Problematyczna elektronika w starszych egzemplarzach
- Stosunkowo wysokie zużycie paliwa w wersjach benzynowych
- Skomplikowana konstrukcja układu napędowego w wersjach AWD
Silniki
Benzynowe
- 2.0T - 180KM
- 2.5T - 210KM
- T6 2.9 - 272KM
- 3.2 - 238KM
- 4.4 V8 - 315KM
Diesel
- 2.4D - 163KM
- D5 2.4 - 185KM
- D5 2.4 - 205KM
Na co warto zwrócić uwagę
Silnik
- Stan rozrządu i jego napinacza
- Szczelność układu chłodzenia
- Wycieki oleju z okolic turbosprężarki
Nadwozie
- Korozja progów i nadkoli
- Stan powłoki lakierniczej na masce i dachu
- Szczelność uszczelnień szyb i świetlika
Zawieszenie
- Stan wahaczy i tulei metalowo-gumowych
- Szczelność amortyzatorów
- Stan łożysk kół