
UAZ 469 – dane techniczne i opinie
UAZ
Segment
Terenowy
Lata produkcji
1971-2007 (wersja podstawowa)
Ocena ogólna
★3.5/5
Niezawodność
★4/5
Przegląd
UAZ 469 to legendarny radziecki samochód terenowy, który został zaprojektowany jako następca GAZ-69. Pojazd wszedł do produkcji w 1971 roku w zakładach w Uljanowsku i szybko stał się podstawowym pojazdem terenowym w krajach bloku wschodniego. Model ten został zaprojektowany z myślą o ekstremalnych warunkach eksploatacji, zarówno w zastosowaniach wojskowych jak i cywilnych. Charakteryzował się prostą, wytrzymałą konstrukcją, wysokim prześwitem (300mm) oraz doskonałymi zdolnościami terenowymi. UAZ 469 mógł pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 30 stopni i brodzić w wodzie do głębokości 0,7m. W Polsce pojazd był szeroko wykorzystywany przez wojsko, milicję/policję oraz służby leśne. Cywilna wersja była dostępna głównie dla przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni. Po 1989 roku wiele egzemplarzy trafiło na rynek wtórny, gdzie do dziś cieszą się popularnością wśród miłośników off-roadu.Zalety
- Wyjątkowe zdolności terenowe
- Prosta konstrukcja mechaniczna
- Łatwa i tania naprawa
- Duża dostępność części zamiennych
- Wysoki prześwit
- Możliwość holowania ciężkich przyczep
- Solidna rama nośna
Wady
- Wysokie zużycie paliwa
- Słabe właściwości aerodynamiczne
- Niska jakość wykonania
- Podatność na korozję
- Głośna praca silnika i układu napędowego
Silniki
Benzynowe
- UMZ-451M - 75KM
- UMZ-4178 - 80KM
- UMZ-4218 - 98KM
Diesel
- Brak
Na co warto zwrócić uwagę
Silnik
- Stan układu rozrządu i jego napędu
- Szczelność układu chłodzenia
- Kontrola ciśnienia oleju
Nadwozie
- Stan ramy nośnej (korozja)
- Szczelność dachu brezentowego
- Stan progów i podłogi
Zawieszenie
- Stan przegubów napędowych
- Sprawność układu wspomagania
- Stan resorów piórowych