fbpx

15 grudnia 2008 roku ruszyła kolejna już kampania z cyklu „Piłeś? Nie jedź! Włącz myślenie!”. Tak jak w poprzednich odsłonach jej głównym celem jest przekonanie kierowców do tego aby nie prowadzić pojazdów pod wpływem alkoholu. Inicjatorem akcji była Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a partnerem została Komenda Główna Policji – Biuro Ruchu Drogowego. Kampania została przygotowana przy współpracy, zaangażowaniu Polskiego Przemysłu Spirytusowego i trwała do 15 stycznia 2008.

Statystyki policyjnie rokrocznie pokazują, jak wielkim zagrożeniem dla wszystkich użytkowników ruchu są nietrzeźwi kierowcy. W roku 2007 spowodowali oni 3 420 wypadków, w których zginęło 409 osób, a rannych zostało 4928 osób. Okres Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku – czas spotkań rodzinnych i towarzyskich niestety charakteryzuje się nasileniem tego problemu i zwiększoną liczbą zatrzymanych pijanych kierowców. W 2007 roku w grudniu nietrzeźwi kierowcy spowodowali 260 wypadków w których zginęły 22 osoby, a 380 zostało rannych. Nie istnieje żadna sprawdzona metoda, która pozwala określić ilość alkoholu, którą można wypić, aby nadal móc bezpiecznie prowadzić samochód. Jest natomiast udowodnione, że alkohol zmniejsza szybkość reakcji, ogranicza pole widzenia, powoduje błędną ocenę odległości i szybkości a ponadto pogarsza koordynację ruchów i obniża koncentrację. Jazda po alkoholu nawet na krótkich dystansach czy bocznymi drogami nigdy nie jest bezpieczna. (…)

Grudniowa odsłona kampanii „Piłeś? Nie jedź!” miała uświadamiać wszystkim kierowcom jaka odpowiedzialność na nich spoczywa niezależnie od panującej świątecznej atmosfery rozprężenia i radości. Kampania, której elementami są: spot telewizyjny i radiowy, reklamy i artykuły prasowe oraz strona internetowa www.pilesniejedz.pl stworzone przez Fabrykę Komunikacji Społecznej miała przypominać, że święta i sylwester nie usprawiedliwiają w żaden sposób pijanych kierowców.

Ministerstwo Infrastruktury, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przeprowadziła szczegółowe badania postaw i zachowań młodych uczestników ruchu w celu jak najwłaściwszego wypracowania strategii kampanii. Wyniki badania wskazują, że wsiadanie za kierownicę po spożyciu alkoholu jest dość powszechnym i akceptowanym zjawiskiem – zwłaszcza – przez młodych ludzi. Sprzyjają temu między innymi reakcje otoczenia – młody człowiek, który deklaruje, że będzie trzeźwym kierowcą nie tylko nie ma wsparcia w swojej decyzji, ale często jest wyśmiewany i namawiany do picia. Równocześnie trzech na czterech badanych ma świadomość, że spożycie alkoholu upośledza czynności prowadzenia samochodu. Najpoważniejsze konsekwencje prowadzenia samochodu po spożyciu alkoholu według opinii badanych to: śmierć innych – 69%, śmierć własna – 45% oraz utrata prawa jazdy, 48%. Co trzeci młody kierowca uważa, że może wypić niewielką ilość alkoholu i prowadzić samochód.

Decydując się na jazdę pod wpływem alkoholu warto wiedzieć z jak poważnymi konsekwencjami wiąże się nasze zachowanie. W Polsce dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy wynosi do 0,2 promila. Za przekroczenie dozwolonego limitu alkoholu w wydychanym powietrzu (czyli 0.1mg w dm3 w wydychanym powietrzu lub 0,2 promila stężenia alkoholu we krwi) grozi grzywna oraz zakaz prowadzenia pojazdów do 3 lat. Jeżeli poziom alkoholu we krwi jest większy i przekracza 0,5 promila kierujący dopuścił się przestępstwa, grozi za to pozbawienie wolności do 2 lat oraz zakaz prowadzenia samochodu nawet do 10 lat. Jednak największą ceną lekkomyślnego zachowania może być spowodowanie wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym, z którego konsekwencjami pozostaniemy do końca życia.”
Informacja prasowa